|
|||||
jeśli masz jakieś pytania, sugestie czy komentarze na temat wykładu to bardzo prosimy |
sobota: 1. W centrum Eucharystii znajduje się Chrystus [a nie ja] 2. nie przychodzę po przeżycia, ale po dar, którego do końca nie pojmuję - wchodzę w Tajemnicę 3. Eucharystia trwa w moim życiu niedziela: 4. Ikona zawsze nawiązuje do liturgii 5. Ikona jako katechizm, streszczenie teologii 6. Ikona wyraża Tajemnicę, a nie emocje @ oprócz tego: świeccy też są kapłanami, czyli o tym, jak wierni świeccy poprzez liturgię realizują swoje powołanie do uczestnictwa w kapłaństwie Chrystusa. |
||||
> Jan Paweł II: Encyklika Ecclesia de Eucharistia; Kościół żyje dzięki Eucharystii [Ecclesia de Eucharistia vivit]. Ta prawda wyraża nie tylko codzienne doświadczenie wiary, ale zawiera w sobie istotę tajemnicy Kościoła. Na różne sposoby Kościół doświadcza z radością, że nieustannie urzeczywistnia się obietnica: "A oto Ja jestem z wami przez wszystkie dni, aż do skończenia świata" (Mt28, 20). Dzięki Najświętszej Eucharystii, w której następuje przeistoczenie chleba i wina w Ciało i Krew Pana, raduje się tą obecnością w sposób szczególny. Od dnia Zesłania Ducha świętego, w którym Kościół, Lud Nowego Przymierza, rozpoczął swoje pielgrzymowanie ku ojczyźnie niebieskiej, Najświętszy Sakrament niejako wyznacza rytm jego dni, wypełniając je ufną nadzieją > Jan Paweł II: list apostolski Orientale Lumen; Do wszystkich Kościołów Wschodu i Zachodu dociera wołanie dzisiejszych ludzi, którzy pytają o sens swego życia. Dostrzegamy w nim błaganie tych, którzy szukają zapomnianego i utraconego Ojca. Współczesny człowiek prosi nas dzisiaj, byśmy wskazali mu Chrystusa, który zna Ojca i nam Go objawił. Otwierając się na pytania świata, słuchając ich z pokorą i wrażliwością, w pełnej solidarności z tymi, którzy je wyrażają, jesteśmy powołani do ukazywania dziś słowami i czynami ogromnych bogactw, które nasze Kościoły przechowują w skarbnicach swych tradycji. Uczmy się od samego Chrystusa, który w czasie swej ziemskiej wędrówki zatrzymywał się wśród ludzi, słuchał ich i wzruszał się widząc, że "są jak owce nie mające pasterza". Od Niego winniśmy się uczyć tego pełnego miłości spojrzenia, z jakim jednał ludzi z Ojcem i z samymi sobą, przekazując im tę moc, która jako jedyna potrafi uzdrowić całego człowieka. > Maciej Biskup OP: Wpatrując się w Oblicze Niewidzialnego; Niechaj przeto nikt nie staje przed ikoną, jeśli zamierza co innego, niż znaleźć się po drugiej stronie tego świata lub jeśli trwoży go nazbyt skupiona cisza. Tam, po niewidzialnej stronie, można, pokonując trud rozumienia siebie, zrozumieć niepojętą treść życia. Oto okno, które otwiera szansę porozumienia się ze sobą samym, z kimś, kto jest w tobie, lecz inaczej, niźli sądzisz, że jesteś w sobie. Tam przestrzeń dla tych, co wybierają tylko to, co niemożliwe, nieosiągalne i niewytłumaczalne. > Guy Bedouell OP: Fra Angelico i głoszenie Słowa poprzez piękno; Trzymał się "na uboczu najnowszych i najbardziej rwących prądów" swego czasu. Zarzucano mu, że nie dawał dość miejsca w swoim malarstwie tragicznemu wymiarowi człowieka zranionego, dramatowi świata, jak potrafili to czynić jego współcześni. "By malować Chrystusa, należy żyć Chrystusem" -- wypowiadał się. Jego malarstwo, nie przestając mówić o Wcieleniu, ukazuje odnowiony porządek świata. > Jan Andrzej Kłoczowski OP: O kiczu w religii i miłości; Kicz jest kłamstwem bardzo silnie powiązanym z lenistwem duchowym, daje nam "gotowce" zawierające fałszywe poczucie bezpieczeństwa w odniesieniu do religii czy miłości. Ale są to tylko pozory bezpieczeństwa. Najlepszą postawą przełamującą kicz jest przekraczanie lenistwa - życie twórcze, otwarte, jak mówi Ewangelia: "życie owocne", bo kicz to usychanie, które zmienia ludzi w suche badyle. > Tomasz Pawłowski OP: Czy można uniknąć znudzenia Mszą Świętą?, Przewodnik dla Zniechęconych Spowiedzią i Mszą Świętą; Zniechęcenie mszą św., a w konsekwencji częste odejście od niej ma swoje źródło nierzadko w znudzeniu. Jest to zjawisko dotyczące nie tylko młodzieży, ale i starszych, a nawet duchowieństwa. Na pewno jego główną przyczyną jest brak żywej wiary, tzn. zdolności widzenia tego, co naprawdę dzieje się na ołtarzu. Jednak i ludzie głębokiej wiary przeżywają w kościele chwile -- powiedzmy delikatnie -- jakiejś próżni psychicznej, a nawet zniechęcenia. Wpływa na to z pewnością wielokrotność dokonywanych czynności liturgicznych. Nie bez wpływu na proces "otępienia liturgicznego" pozostaje także znerwicowane tempo życia. Presję wywierają również barwne i krzykliwe środki masowego odprężenia, filmy czy inne przeżycia ludyczne. Co może zrobić przeciętny człowiek, aby wyrwać się z "depresji" liturgicznej? > Tomasz Kwiecień OP: O przyjmowaniu Komunii świętej; Synod plenarny Kościoła w Polsce rozważa możliwość wprowadzenia zwyczaju podawania Ciała Pańskiego na rękę również u nas, jak to ma miejsce w wielu krajach Europy. Wolą Kościoła jest również stopniowy powrót do starodawnej praktyki Komunii pod dwiema postaciami. Spróbujmy w świetle tradycji liturgicznej Kościoła popatrzeć na argumenty przeciwników i zwolenników tych innowacji. > ks. Stanisław Czerwik: Dzieci Soboru Zadają Pytania, Źródło i szczyt; Z ks. Stanisławem Czerwikiem rozmawiają Ireneusz Cieślik i Marek Waluś Co jest istotnym novum soborowej Konstytucji o liturgii? Trzeba pamiętać, że Sobór Watykański II jest pierwszym w dziejach soborem, który zajął się tematyką liturgii i przedstawił integralną naukę o tej dziedzinie życia Kościoła. Konstytucję o liturgii trzeba też widzieć na tle 400 lat, które nastąpiły po Soborze Trydenckim (był to okres centralizacji liturgii; dominowało w nim rubrycystyczne i jurydyczne spojrzenie na liturgię) i na tle tego bezpośredniego przygotowania do Vaticanum II, jakim był ruch liturgiczny. > Jan Paweł II: Eucharystia - uczta komunii z Bogiem; katecheza z października 2000 Jeśli chcemy głębiej zrozumieć rzeczywisty sens tej tajemnicy komunii między Bogiem a wiernymi, musimy powrócić do słów Jezusa z Ostatniej Wieczerzy. Odsyłają one do biblijnego pojęcia przymierza, na które wskazuje właśnie związek krwi Chrystusa z krwią ofiarną wylaną na Synaju. > Jan Paweł II: Eucharystia zapowiada przyszłość Bożą; katecheza z października 2000 "Liturgia ziemska daje nam niejako przedsmak uczestnictwa w liturgii niebiańskiej". Te słowa Soboru Watykańskiego II, tak przejrzyste i zwięzłe, ukazują nam jeden z podstawowych wymiarów Eucharystii: jest ona mianowicie "futurae gloriae pignus", zadatkiem przyszłej chwały. > Jan Paweł II: Eucharystia jako sakrament jedności; katecheza z listopada 2000 Ci, którzy przyjmują Eucharystię, są ściślej zjednoczeni z Chrystusem, a tym samym Chrystus łączy ich ze wszystkimi wiernymi w jedno Ciało, czyli Kościół. |