O wielbłądzie i uchu igielnym
czyli o pieniądzach, gospodarce i przedsiębiorczości.

Maciej Zięba OP



Gdy wybierał się w drogę, przybiegł pewien człowiek i upadłszy przed Nim na kolana, pytał Go: "Nauczycielu dobry, co mam czynić, aby osiągnąć życie wieczne?" Jezus mu rzekł: "Czemu nazywasz Mnie dobrym? Nikt nie jest dobry, tylko sam Bóg. Znasz przykazania: Nie zabijaj, nie cudzołóż, nie kradnij, nie zeznawaj fałszywie, nie oszukuj, czcij swego ojca i matkę". On Mu rzekł: "Nauczycielu, wszystkiego tego przestrzegałem od mojej młodości". Wtedy Jezus spojrzał z miłością na niego i rzekł mu: "Jednego ci brakuje. Idź, sprzedaj wszystko, co masz, i rozdaj ubogim, a będziesz miał skarb w niebie. Potem przyjdź i chodź za Mną". Lecz on spochmurniał na te słowa i odszedł zasmucony, miał bowiem wiele posiadłości.
Wówczas Jezus spojrzał wokoło i rzekł do swoich uczniów: "Jak trudno jest bogatym wejść do królestwa Bożego". Uczniowie zdumieli się na Jego słowa, lecz Jezus powtórnie rzekł im: "Dzieci, jakże trudno wejść do królestwa Bożego [tym, którzy w dostatkach pokładają ufność]. Łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne, niż bogatemu wejść do królestwa Bożego". A oni tym bardziej się dziwili i mówili między sobą: "Któż więc może się zbawić?" Jezus spojrzał na nich i rzekł: "U ludzi to niemożliwe, ale nie u Boga; bo u Boga wszystko jest możliwe".
Wtedy Piotr zaczął mówić do Niego: "Oto my opuściliśmy wszystko i poszliśmy za Tobą". Jezus odpowiedział: "Zaprawdę, powiadam wam: Nikt nie opuszcza domu, braci, sióstr, matki, ojca, dzieci i pól z powodu Mnie i z powodu Ewangelii, żeby nie otrzymał stokroć więcej teraz, w tym czasie, domów, braci, sióstr, matek, dzieci i pól, wśród prześladowań, a życia wiecznego w czasie przyszłym. Lecz wielu pierwszych będzie ostatnimi, a ostatnich pierwszymi".

z Ewangelii świętego Marka, rozdział 10, 17-31

jeśli masz jakieś pytania, sugestie czy komentarze na temat wykładu to bardzo prosimy


@ Czy chrześcijaninowi wolno się bogacić?

@ Czy Kościół popiera kapitalizm?

@ Praca i płaca. Jak powinny wyglądać stosunki między pracodawcą a pracobiorcą?

@ Kościół a interwencjonizm państwowy - jaka jest rola państwa w gospodarce?
O zasadzie pomocniczości.

@ Jak opiekuńcze powinno być państwo? Co to jest "opcja preferencyjna na rzecz ubogich"?



> Jan Paweł II: encyklika Centesimus Annus

> Maciej Zięba OP: Rozmowy o Janie Pawle II, Chrześcijanin na wolnym rynku; fragment książki "Niezwykły pontyfikat" wydanej przez wydawnictwo Znak. Z ojcem Maciejem Ziębą OP rozmawia Adam Pawłowicz
W wieku XIX, w pierwszych encyklikach społecznych papieży, Kościół bardzo negatywnie wypowiadał się na temat kapitalizmu. Nauczanie Jana Pawła II ma nieco inny ton. Skąd ta zmiana?

> Maciej Zięba OP: Raju na ziemi nie będzie
Z ojcem Maciejem Ziębą OP rozmawia Anna Gruszecka
Czy katolik może być bogaty, jeśli chce żyć w zgodzie z Biblią? Z jednej strony w Starym Testamencie mamy zaakcentowanie bogactwa jako błogosławieństwa Bożego; ten, który posiada, który ma możliwość zapewnienia egzystencji swojej rodzinie, jest błogosławiony. Stąd zadziwienie Hioba, któremu, mimo że nie zgrzeszył, odebrano wszystkie dobra. A z drugiej strony Nowy Testament z błogosławieństwem ubogich: "Idź, sprzedaj wszystko, co masz...", "Nie można służyć Bogu i mamonie...", "Łatwiej wielbłądowi przejść przez ucho igielne..." Nowy Testament ma uzupełniać stary, a gdy porównać to, co mówią na temat bogactwa, są to treści sprzeczne.

> Marcin Lisak OP: Bogactwo bez grzechu
Magisterium Kościoła na temat własności
Pismo święte, a zwłaszcza Ewangelia, nie jest traktatem ekonomicznym. Czytając poszczególne wypowiedzi na temat posiadania i bogaczy, nie możemy pochopnie ulegać dosłownej, jednostronnej interpretacji. Boże objawienie kieruje do nas przesłanie moralne. Przede wszystkim człowiek, zarówno bogaty, jak i ubogi, musi strzec się pychy, do której może prowadzić złe korzystanie z dóbr ziemskich.

> Maciej Zięba OP: Rak społeczeństwa;
z Maciejem Ziębą OP rozmawia Szymon Hołownia
Czy ktoś kiedykolwiek spowiadał się Ojcu z korupcji?

> Maciej Zięba OP: Ewolucja nauczania o demokratycznym kapitalizmie w encyklikach społecznych