etyka seksualna XXI wieku

Mirosław Pilśniak OP



Na łożu mym nocą szukałam umiłowanego mej duszy, szukałam go, lecz nie znalazłam. Wstanę, po mieście chodzić będę, wśród ulic i placów, szukać będę ukochanego mej duszy. Szukałam go, lecz nie znalazłam. Spotkali mnie strażnicy, którzy obchodzą miasto. Czyście widzieli miłego duszy mej? Zaledwie ich minęłam, znalazłam umiłowanego mej duszy, pochwyciłam go i nie puszczę, aż go wprowadzę do domu mej matki, do komnaty mej rodzicielki. Zaklinam was, córki jerozolimskie, na gazele i na łanie pól: nie budźcie ze snu, nie rozbudzajcie ukochanej, póki nie zechce sama. Kim jest ta, co się wyłania z pustyni wśród słupów dymu, owiana wonią mirry i kadzidła, i wszelkich wonności kupców? Oto lektyka Salomona: sześćdziesięciu mężnych ją otacza spośród najmężniejszych Izraela. Wszyscy wprawni we władaniu mieczem, wyćwiczeni w boju. Każdy ma miecz u boku przez wzgląd na nocne przygody. Tron uczynił sobie król Salomon z drzewa libańskiego: podnóżek zrobił ze srebra, oparcie ze złota, siedzenie [wyścielone] purpurą, a wnętrze wykładane hebanem. Wyjdźcie, córki jerozolimskie, spójrzcie, córki Syjonu, na króla Salomona w koronie, którą ukoronowała go jego matka w dniu jego zaślubin, w dniu radości jego serca.

Pieśń nad pieśniami 3:1-11

jeśli masz jakieś pytania, sugestie czy komentarze na temat wykładu to bardzo prosimy


1. Doświadczenie ludzkiej samotności

2. Poszukiwanie szczęścia

3. Przymierze i budowanie relacji

4. Moralność seksualna



@ dlaczego seks tylko w małżeństwie - dlaczego Kościół sprzeciwia się takim praktykom przed wstąpieniem w związki?

@ dlaczego seks tylko heteroseksualny?

@ antykoncepcja: dlaczego nie? czym różnią się metody naturalne od sztucznych?



> Jan Paweł II: adhortacja apostolska Familiaris Consortio
o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym

> Maciej Zięba OP: Rozmowy o Janie Pawle II, Kościół a seks;
fragment książki "Niezwykły pontyfikat" wydanej przez wydawnictwo Znak. Z ojcem Maciejem Ziębą OP rozmawia Adam Pawłowicz
Bardzo często w związku z tym stawia się następujące pytanie: dlaczego Kościół hierarchiczny, który nie ma praktycznego doświadczenia w dziedzinie seksualnej, nie przyjmuje do wiadomości zdania znacznej części katolików świeckich, którzy tę opinię opierają na bezpośrednim doświadczeniu?

> Mirosław Pilśniak OP: seks i nieskończoność;
Jeżeli to prawda, że właśnie wokół relacji seksualnej jest dużo trudnych zjawisk społecznych, to warto zapytać, gdzie jest źródło tego dramatu. Źródłem rzeczywiście może być nieporządek w sferze seksu, ale nieporządek rozumiany głęboko i teologicznie. U Wojtyły w „Miłości i odpowiedzialności” znajduje się zupełnie genialnie stwierdzenie. Wojtyła mówi, że w spotkaniu mężczyzny i kobiety, które się realizuje również na płaszczyźnie seksu, ukryty jest jeden z największych darów Bożych, tzn. tajemnica zjednoczenia osób i tajemnica stworzenia nowego człowieka. W tych dwóch tajemnicach człowiek jest najbardziej podobny do Boga Stwórcy. Zatem to podstawowe pragnienie, ta pożądliwość stania się „jak Bóg”, realizuje się na ziemi naprawdę. Stworzenie i zjednoczenie to najważniejsze terminy chrześcijańskiego Objawienia.
z ojcem Mirosławem Pilśniakiem OP rozmawia Ela Konderak

> Mirosław Pilśniak OP: Umierać dla miłości;
Tak naprawdę szczęście przychodzi z zupełnie innej strony. Jest darowane ubogim, cichym, płaczącym i czystego serca... Tym, którzy umierają dla miłości.
z ojcem Mirosławem Pilśniakiem OP rozmawia Piotr Dylik

> Mirosław Pilśniak OP: Kołdra;
W dialog małżeński wpisany jest wysiłek budowania miłości oraz chęć darowania win. Są one zasadą religijną. Wyraża się w nich tajemnica zaślubin. Relacja zawiązująca się podczas sakramentalnego obrzędu jest podobna do naszego związku z Panem Bogiem między innymi w tym, że Stwórca gotów jest do wybaczenia wszystkiego, nawet gdyby miał za to umrzeć na krzyżu.

> Mirosław Pilśniak OP: przyjaźnić się i nie utracić wolności;
z ojcem Mirosławem Pilśniakiem OP rozmawia Anna Macnar
Więzi między ludźmi mają głęboki teologiczny sens. To jak otwarcie nieba i przyjęcie tego, co Pan Bóg naprawdę ludziom daje. Bo przecież Pan Bóg wnosi w nasze życie Przymierze, czyli właśnie więź, opartą na zaufaniu i gotowości do daru. Nasze ludzkie więzi, tworzone w sposób czysto naturalny, czyli budowane na wzajemnym oczekiwaniu, fascynacji drugą osobą, zaufaniu, powstają dzięki temu, że jesteśmy zdolni do daru. Bóg nas takimi stworzył.

> rozmowa z Wacławem Oszajcą SJ: Aby do wieczora
Chodzi o nową duchowość i celibatu i życia małżeńskiego. (...) Na nauce Kościoła zaciążyła, niestety, gnostycka i manichejska wizja cielesności, ciało traktowano jako więzienie dla duszy. Zbyt długo nie widzieliśmy w erotyce języka miłości służącego sakramentowi, którym jest małżeństwo, choć przecież mistycy mieli doskonałą intuicję tego, czym jest erotyka. [w drodze, czerwiec 2000]

> Wojciech Jędrzejewski OP: samotność a osamotnienie
Czym jest osamotnienie? Jest to życie pozbawione głębokich, prawdziwych więzi: z ludźmi i z Bogiem. Więź, o której myślę, nie polega na wspólnym robieniu czegoś - jest to bycie obok siebie, ani też nie polega na czysto emocjonalnej więzi - patrzeniu sobie w oczy, czyli, że obecność, albo wspomnienie o kimś jest dla mnie jedynie pobudzeniem uczuć. Wtedy jest bowiem pomiędzy nami pewna aura, klimat, ale nie więź.

> Mirosław Pilśniak OP: Przekroczyć próg wtajemniczenia
Czy rower ułatwia mistyczne przeżycie? Zbliża do wiary? Oddala? Sam jest religią? Z ojcem Mirosławem Pilśniakiem OP rozmawiją Paweł Epler i Marcin B. Klag; magazyn rowerowy bikeBoard, 1996