kim jest człowiek? [że o nim pamiętasz]
antropologia Jana Pawła II

Jarosław Kupczak OP



O Panie, nasz Panie,
jak przedziwne jest Twoje imię na całej ziemi!
Tyś swój majestat wyniósł nad niebiosa.
Sprawiłeś, że na przekór Twoim przeciwnikom
usta dzieci i niemowląt oddają Ci chwałę,
aby poskromić nieprzyjaciela i wroga.
Gdy patrzę na Twe niebo, dzieło palców Twoich,
na księżyc i gwiazdy, któreś Ty utwierdził:
Czym jest człowiek, że o nim pamiętasz,
czym syn człowieczy, że troszczysz się o niego?
Uczyniłeś go niewiele mniejszym od aniołów,
uwieńczyłeś go czcią i chwałą.
Obdarzyłeś go władzą nad dziełami rąk Twoich,
wszystko złożyłeś pod jego stopy:
Owce i bydło wszelakie,
i dzikie zwierzęta,
Ptaki niebieskie i ryby morskie,
wszystko, co szlaki mórz przemierza.
O Panie, nasz Panie,
jak przedziwne jest Twoje imię na całej ziemi!

psalm 8

jeśli masz jakieś pytania, sugestie czy komentarze na temat wykładu to bardzo prosimy


1. Punkt wyjścia - ludzkie DOŚWIADCZENIE
-- "inności" w świecie przyrody
-- wolności i czynu
-- poznania prawdy

2. Droga ROZUMOWEGO dochodzenia do prawdy o godności, wolności i powołaniu osoby ludzkiej

3. Co o człowieku mówi nam OBJAWIENIE? Dlaczego "nie możemy sami siebie do końca zrozumieć bez Chrystusa"? (Jan Paweł II)
-- jaki jest sens życia, choroby, cierpienia?
-- dlaczego wolność budowana bez Chrystusa grozi wewnętrznym zniewoleniem?


@ Jaki jest sens pracy?

@ Jak spełnić się w życiu?

@ O prawach człowieka - jakie one są i skąd?

@ Co Papież mówi o godności kobiety?

@ O co chodzi w dogmacie o grzechu pierworodnym? Czy to nie jest jakaś forma odpowiedzialności zbiorowej?

> Jan Paweł II: list apostolski Mulieris Dignitatem
o godnści i powołaniu kobiety

> Jan Paweł II: Chwała Trójcy Świętej w żywym człowieku
W obecnym Roku Jubileuszowym nasze katechezy poświęcamy tematowi uwielbienia Trójcy Świętej. Po rozważeniu chwały Trzech Osób Boskich w stworzeniu, w dziejach i w tajemnicy Chrystusa, kierujemy spojrzenie na człowieka, by odnaleźć w nim świetlane odbicie Bożego działania.

> Jarosław Kupczak OP: Kościół na drogach człowieka
Filozof Karol Wojtyła i teolog Jan Paweł II patrzy na człowieka w świetle tajemnicy stworzenia. Zwieńczenie twórczości filozoficznej Karola Wojtyły z okresu przedpapieskiego, znaczonej przez takie pozycje, jak Miłość i odpowiedzialność, Osoba i czyn, stanowią wspaniałe katechezy o teologii ciała, które są zamyśleniem nad pierwszymi trzema rozdziałami Księgi Rodzaju. Powstały one w późnych latach 70. i były zamierzone jako pozycja książkowa, zamykająca antropologiczną refleksję Wojtyły. Historia i opatrzność chciały inaczej. Okazało się, że Karol Wojtyła, myśliciel i antropolog został papieżem i te jego przemyślenia zostały wykorzystane jako katechezy środowe, uzyskując dzięki temu zupełnie inny status w Kościele i w teologii. Zostały wygłoszone przez urzędującego Papieża jako część jego nauczania. Możemy wysłuchać w nich wskazanie, że każdy człowiek nosi w sobie tajemnicę swojego początku, to znaczy tajemnicę stworzenia. Najlepsze poznanie człowieka dokonuje się — jak pięknie Wojtyła powie w swoim wierszu Matka — kiedy się zamknie oczy i podda się poznaniu nadprzyrodzonemu, które przychodzi z wiary. Dopiero wtedy można poznać, kim jest człowiek.

> Jarosław Kupczak OP: Dwaj świadkowie
Często zastanawiamy się, w jakim stopniu Jan Paweł II jest "polskim Papieżem", to znaczy w jakiej mierze fakt, że wychował się w kraju nad Wisłą, a swojej wiary, posługi kapłańskiej i biskupiej uczył się w grodzie wawelskim, kształtuje jego rozumienie Kościoła powszechnego i własnej posługi biskupa Rzymu. W tym kontekście ważne wydaje się spostrzeżenie jednego z autorów rozważań, że Jan Paweł II "wyszedł z krakowskiej szkoły miłosierdzia, gdzie głównymi wykładowcami byli: św. brat Albert Chmielowski i bł. siostra Faustyna Kowalska." Dzięki encyklice Dives in misericordia, to polskie, krakowskie doświadczenie Bożego miłosierdzia, stało się wezwaniem i darem dla całego Kościoła i całej ludzkości. Możemy być z tego powodu dumni i wdzięczni Bogu.

> Stefan Świeżawski: Kondycja współczesnego człowieka
z prof. Stefanem Świeżawskim rozmawia Krzysztof Kamiński

> Paweł Krupa OP: Anioł czy demon?
kobieta i ciało w kulturze średniowiecza
W średniowiecznych tawernach, na dworach, a może i w mniszej klauzurze opowiadano sobie następującą anegdotę: młody zakonnik, który jako dziecko oddany został do klasztoru, opuszcza po raz pierwszy jego mury w towarzystwie doświadczonego i wiekowego współbrata. Nie ujechali daleko, kiedy drogę przebiegły im wiejskie dziewczęta. Młody mnich, oniemiały z wrażenia, pyta o pochodzenie tych niezwykłych stworzeń. "To demony!" - wykrzyknął świątobliwy starzec. A na to braciszek z westchnieniem: "Nigdy nie podejrzewałem, że złe duchy mogą być tak piękne".