Nowy Testament dla pocz±tkuj±cych ..

Piotr Oktaba OP

Na pocz±tku by³o S³owo, a S³owo by³o u Boga, i Bogiem by³o S³owo. Ono by³o na pocz±tku u Boga. Wszystko przez Nie siê sta³o, a bez Niego nic siê nie sta³o, co siê sta³o. W Nim by³o ¿ycie, a ¿ycie by³o ¶wiat³o¶ci± ludzi, a ¶wiat³o¶æ w ciemno¶ci ¶wieci i ciemno¶æ jej nie ogarnê³a. Pojawi³ siê cz³owiek pos³any przez Boga - Jan mu by³o na imiê. Przyszed³ on na ¶wiadectwo, aby za¶wiadczyæ o ¶wiat³o¶ci, by wszyscy uwierzyli przez niego. Nie by³ on ¶wiat³o¶ci±, lecz /pos³anym/, aby za¶wiadczyæ o ¶wiat³o¶ci. By³a ¶wiat³o¶æ prawdziwa, która o¶wieca ka¿dego cz³owieka, gdy na ¶wiat przychodzi. Na ¶wiecie by³o /S³owo/, a ¶wiat sta³ siê przez Nie, lecz ¶wiat Go nie pozna³. Przysz³o do swojej w³asno¶ci, a swoi Go nie przyjêli. Wszystkim tym jednak, którzy Je przyjêli, da³o moc, aby siê stali dzieæmi Bo¿ymi, tym, którzy wierz± w imiê Jego - którzy ani z krwi, ani z ¿±dzy cia³a, ani z woli mê¿a, ale z Boga siê narodzili. A S³owo sta³o siê cia³em i zamieszka³o w¶ród nas. I ogl±dali¶my Jego chwa³ê, chwa³ê, jak± Jednorodzony otrzymuje od Ojca, pe³en ³aski i prawdy. Jan daje o Nim ¶wiadectwo i g³o¶no wo³a w s³owach: Ten by³, o którym powiedzia³em: Ten, który po mnie idzie, przewy¿szy³ mnie godno¶ci±, gdy¿ by³ wcze¶niej ode mnie. Z Jego pe³no¶ci wszyscy¶my otrzymali - ³askê po ³asce. Podczas gdy Prawo zosta³o nadane przez Moj¿esza, ³aska i prawda przysz³y przez Jezusa Chrystusa. Boga nikt nigdy nie widzia³, Ten Jednorodzony Bóg, który jest w ³onie Ojca, /o Nim/ pouczy³.

pocz±tek Ewangelii ¶wiêtego Jana [rozdzia³ 1, wersety 1-18]

je¶li masz jakie¶ pytania, sugestie czy komentarze na temat wyk³adu to bardzo prosimy


@1. Ewangelia -- "Dobra Nowina" o ¶mierci Mesjasza.

@ 2. Jedna Ewangelia w poczwórnej formie.

@ 3. Czy znamy rzeczywi¶cie znane dobrze fragmenty Pisma ¶wiêtego?

@ 4. Czy cz³owiek mo¿e zobaczyæ Boga twarz± w twarz i pozostaæ ¿ywy?




> Jacek Salij OP: Ewangelie i apokryfy
Zawsze mnie zastanawia³o, dlaczego wszyscy teologowie i Ko¶ció³ powo³uj± siê tylko na cztery Ewangelie. Przecie¿ wiadomo, ¿e tekstów ewangelicznych jest oko³o sze¶ædziesiêciu. Dlaczego siê je pomija? W niektórych publikacjach czasami siê o nich wspomina, ale tylko przelotnie. ¦miem twierdziæ, ¿e przeciêtny katolik o nich nic nie wie. Dlaczego Ko¶ció³ je odrzuci³? Czym siê kierowa³?
[Poszukiwania w wierze, wydawnictwo "w drodze", 2000]

> Wilfrid Stinissen OCD: Uciszenie burzy - rozwa¿anie wokó³ Mk 4,35–41;
Jezus pozwala, aby sztorm nadszed³. Ingeruje dopiero w chwili, kiedy zaczynamy ton±æ. Czeka do momentu, kiedy jest ju¿ prawie za pó¼no. On wiedzie nas w beznadziejno¶æ nie po to, aby wypróbowaæ nasz± nadziejê, ale po to, by sta³a siê ona niez³omna. Pragnie, by by³a w stanie pokonaæ beznadziejê.
[w drodze, 9/2000]

> Ewa A. Madeyska: Zbud¼ siê, o ¶pi±cy - Biblia w rêku chrze¶cijanina;
Chrystus okaza³ siê prawdziwym Panem snu i ¶mierci. Obudzi³ córkê Jaira, wyrwa³ £azarza z objêæ otch³ani. Tymi znakami zapowiedzia³ najwiêkszy cud w historii zbawienia: zmartwychwstanie. Potrzeba przebudzenia i ci±g³ego czuwania w ¶wietle Nowego Testamentu nabieraj± szczególnych znaczeñ. Chrze¶cijanin bowiem nie jest dzieckiem nocy i ciemno¶ci, lecz dzieckiem prawdziwej ¦wiat³o¶ci.
[w drodze, 8/2000]