Chrystus jest prawdą, która wyzwala szukających Go szczerze i wytrwale. To On jest prawdą, którą Kościół głosi niestrudzenie i na różne sposoby, niosąc jedyną Ewangelię zbawienia aż po najdalsze krańce ziemi, zaszczepiając ją w kulturach rozmaitych regionów świata.
W poszukiwaniu prawdy o człowieku - Przemówienie
do uczestników sympozjum 'Kościół w służbie człowieka',
Watykan 9 maja 2003
Encyklika [Veritatis Splendor] nikogo nie potępia, nikogo z imienia nie karci, ale raczej ostrzega. Ostrzega nade wszystko nauczycieli-teologów, którzy różnymi relatywistycznymi prądami w teologii moralnej się zarazili i którzy w imię wolności - tak rzecz można streścić - utracili zaufanie do prawdy,
a przez to do kruszenia naszej cywilizacji się przyczyniają.(...)
Otóż trzpień teoretyczny encykliki jest taki: istnieje nieusuwalna więź między wolnością i prawdą,
a znaczy to, że wolność tylko w podporządkowaniu prawdzie się osiąga.(...)
Źle jest zwalać na słowo "wolność" wszystko, co uchodzi za pożądane czy dobre (...),a w szerokim sensie "prawda" obejmuje również przykazania moralne. (...) Przy tych dwóch rozróżnieniach, sens ewangelicznego "prawda uczyni was wolnymi",
a tym samym sens papieskiego orędzia jest przejrzysty. Że wolność osiąga się przez posłuszeństwo prawdzie oznacza po prostu,
że uwalniamy się od własnego zła i czujemy się
w tym znaczeniu wolni, kiedy wiemy, co jest prawdą w moralnych wymaganiach, i kiedy tej prawdzie dajemy posłuch w życiu.(...)
Leszek Kołakowski: Prawda i Wolność, co pierwsze?
|